Nagrzewnice samochodowe zapewniają ciepło dostające się do wnętrza

Chyba dla każdego użytkownika samochodów jasny jest fakt, że w zimę auto musi dostarczać ciepła do wnętrza. Dzięki temu nie tylko nie zmarzniemy, ale także będziemy mieli o wiele większy komfort podróżowania. Jednymi z bardziej podstawowych elementów systemu ogrzewania wnętrza w autach są nagrzewnice samochodowe. Jak one wyglądają i funkcjonują?

Na pierwszy rzut oka nagrzewnica samochodowa wygląda mniej więcej jak małych rozmiarów chłodnica. Składa się zatem z metalowej ramki, która otacza siateczkowatą powierzchnię. Oczywiście musi ona posiadać także elementy takie jak kanał dolotowy i wylotowy oraz system mocowania. Cena tej części różni się w zależności od modelu auta. Średnio wynosi jednak dwieście złotych.

Jeżeli chodzi o funkcjonalność nagrzewnicy samochodowej, to całość procesu zaczyna się jeszcze w silniku. Mianowicie w bloku silnika podczas jego pracy krąży płyn chłodzący. Jego zadaniem jest odbieranie ciepła z tego kawałka metalu tak, aby pod wpływem wysokiej temperatury nie powstały różnego rodzaju pęknięcia. Gdy tylko ciecz rozgrzeje się, wypływa z bloku i trafia do specjalnej rurki. Za jej pomocą w pierwszej kolejności przedostaje się właśnie do nagrzewnicy samochodowej. Tam krążący płyn chłodzący oddaje część temperatury wziętej z silnika siateczce wypełniającej. Dalszy kolportaż ciepła odbywa się za pomocą wentylatora. Ten umieszczony jest za nagrzewnicą i swoją pracą wdmuchuje ciepłe powietrze do kanałów wentylacyjnych.

Jako że świat lubi komplikacje, praca nagrzewnicy samochodowej może się opierać o dwie zasady. W głos pierwszej z nich, sterowanie natężeniem pracy części opiera się o zamontowany zawór. Jego zadaniem jest reglamentowanie dostępu cieczy chłodzącej. Druga z opcji jest nieco bardziej skomplikowana. Polega bowiem na tym, że powietrze tworzone przez wentylator częściowo trafia na nagrzewnicę samochodową, a częściowo nie. Stosunek jednego do drugiego regulowany jest na podstawie wskazań wybranych przez użytkownika. Przepływ cieczy chłodzącej nie musi być zatem regulowany i może być cały czas maksymalny.